ACTIE:
WARM COFFEE/WARM HEARTS

ACHTERGROND VAN HET IDEE

Een bezoek aan de kapper is meer dan alleen haren knippen. Het is een moment van zelfzorg en ontspanning.

Terwijl je geniet van het wassen en de aanraking van de kapper, kom je even los van de dagelijkse drukte.
Het gesprek met de kapper en de rustgevende sfeer zorgen ervoor dat je het kapsalon verlaat met een fris gevoel van welzijn.
 
Dit sluit perfect aan bij het thema van De Warmste Week : EENZAAMHEID.
Zo ontstond het idee op ShairCafé om mee te werken aan De Warmste Week en geld in te zamelen voor organisaties die zich inzetten tegen EENZAAMHEID.
Wij, Happy Kappers, ondersteunen dit thema, niet alleen in de stoel, maar door daadwerkelijk fondsen te verzamelen.
 

Aanknopingspunt:
KOFFIE
(die meestal in het kapsalon gratis aangeboden wordt.)

MOGELIJKHEID 1

Indien er gratis koffie in het kapsalon aangeboden wordt:
  • De klant wordt via een infokaart in de vorm van een bladwijzer die bij de koffie gelegd wordt geïnformeerd over de actie en TOTAAL VRIJBLIJVEND uitgenodigd om gedurende de actieperiode de waarde van zijn koffie te doneren aan De Warmste Week  om zo de actie te steunen.

MOGELIJKHEID 2

Indien geen koffie in het kapsalon geserveerd wordt:
 
  • klant wordt gevraagd een vrije bijdrage te doneren . De bladwijzer wordt dan gebruikt als uitleg/flyer van de actie.

DE BLADWIJZER:

DE TOOL WAAR ALLES OM DRAAIT.

PRACTISCH VERLOOP

 
  1. Bij koffie of op de kaptafel presenteer je bij elke klant een bladwijzer met daarop de uitleg van de actie en de vriendelijke, vrijblijvende uitnodiging aan je klant om de actie te steunen.
  2. De bladwijzer (die kan gepersonaliseerd worden met de naam of logo van je kapsalon) is tevens een symbolische bedanking voor de klant.
  3. Als de klant de bladwijzer meeneemt naar de kassa weet je meteen dat de klant zijn bijdrage wil doneren.(de klant houdt de bladwijzer als aandenken en bedanking)
  4. Op je toonbank komt een doorzichtige collectebus met het logo van De Warmste week om de donaties te verzamelen. Zo blijven deze gescheiden van je dagontvangsten.
  5. Na afloop van de actie tel je alles samen en stort je het totaalbedrag door naar een aparte rekening: Happy Kappers voor De Warmste Week.

REDENEN OM DEEL TE NEMEN

♥️ Je maakt je sympathiek voor je klanten. Je komt positief in de kijker.
♥️ De marketingmaterialen genereren extra positieve publiciteit voor je kapsalon.
♥️ Geen tijd noch inkomsten verlies.
♥️ Geen investering. De kosten van de marketing worden verrekend met de totale opbrengst.
♥️ Geen voorbereidend werk nodig: via Happy Kappers wordt alle materiaal gratis aangemaakt bezorgt via het ShairCafé.
♥️ Jouw inspanning is beperkt tot het mondeling promoten van de actie.
♥️ Er is een duidelijke link met het thema “eenzaamheid”:
♥️ koffie is een hartverwarmend natuurlijk medicijn tegen eenzaamheid.

BELANGRIJKE OPMERKINGEN

❗️❗️DE ACTIE IS ZOWEL VOOR DE KAPPER ALS DE KLANT VOLLEDIG VRIJBLIJVEND.

❗️Het is niet de bedoeling dat de kapper actief aandringt bij zijn klanten.
De actie is en moet vrijblijvend blijven.  De bladwijzer bij de koffie of op de kaptafel is duidelijk genoeg.
Het presenteren van de bladwijzer is de enige inspanning die van de kapper gevraagd wordt.
❗️We kiezen voor een minimum bijdrage van 2,5€. (is vermeld op de kaart) Méér mag altijd natuurlijk altijd.
❗️De bladwijzer kan indien gewenst gepersonaliseerd worden met het logo van je kapsalon.
❗️Looptijd actie: 8/10 tot 14/12
❗️Als je een eigen “draai” aan de actie wil geven is dit natuurlijk OK. Elke deelnemer is vrij om de actie naar eigen wensen aan te passen.
❗️Als je nu reeds koffie serveert ,verandert er niets aan je gewoontes,
enkel de uitnodiging van De Warmste Week via de bladwijzer komt erbij te liggen.
Ook de facturen van je koffie, apparaat enz, blijven in je onkosten meetellen.
❗️Er wordt van jou geen financiële investering van je gevraagd.
Happy Kappers (E&V) betalen vooraf alle marketingmaterialen die gratis aan elke deelnemer ter beschikking worden gesteld (op het ShairCafé van 30/9).
Nadien worden deze kosten gerecupereerd van de gestorte opbrengsten. Het verschil komt op de cheque voor De Warmste Week te staan.
❗️De actie werd reeds gemeld aan en is goedgekeurd door de VRT
❗️❗️Deze actie is uitsluitend voor leden van Happy Kappers. Indien je wenst deel te nemen aan deze actie, maar geen lid bent van Happy Kappers,
dan is het noodzakelijk lid te worden voor de resterende maanden (3) van dit jaar à 60€ excl btw/maand.

GRATIS PROMOTIEMATERIAAL

Voor de actie werd een gratis promotiepakket samen gesteld dat op het ShairCafé van 30/9 zal worden verdeeld aan de deelnemers.
Het promotiepakket bevat:
😀 1 poster 70×100 voor in de etalage : IK DOE MEE (met vermelding van de deelnemende kapsalons)
😀 3 A4 posters voor kaptafels/kassa
😀 1 collectebus met logo De Warmste Week inclusief achtergrondsticker voor op je toonbank
😀 4 facebook-instagram posts voor tijdens de actie (eventueel al vooraf bruikbaar)
😀 1 blog tekst
😀 1 officieellogo De Warmste Week
😀 150 bladwijzers per kapsalon

REGLEMENTERING

VRT

  • Elke actie die in het kader van De Warmste Week wordt georganiseerd, moet officieel geregistreerd worden via dewarmsteweek.be.
  • Het is iedereen van 18 jaar of ouder toegestaan om acties te ondernemen voor De Warmste Week mits aanvaarding van de actievoorwaarden en registratie van je actie op dewarmsteweek.be
  • VRT geeft organisatoren van acties het recht om dit beeld- en woordmerk te gebruiken in het kader van hun acties.
  • Indien je je schenking aan De Warmste Week koppelt aan de aankoop van een product of dienst, dan moeten beide bedragen in een correcte verhouding staan ten opzichte van elkaar.
  • Dit wil zeggen dat je geen potentieel persoonlijk gewin mag koppelen aan jouw geldinzamelingsactie voor De Warmste Week.
  • Bij online en offline mailing en communicatie zet je onze controle-adressen mee in je mailingbestand
  • Stuur ons een kopie van het marketingmateriaal dat je wil gebruiken ter promotie van het De Warmste Week product

 

Bron:
https://dewarmsteweek.be/actievoorwaarden-de-warmste-week

 

VLAIO

  • Vanaf 1 april 2024 vraag je bij de gemeenten na of een vergunning voor dit type van verkopen nodig is.
  • Bij verkoop van een produkt moet de volledige opbrengst boven de kostprijs naar het opgegeven doel gaan. Je mag dus wel de gemaakte kosten aanrekenen. 
  • Overleg zeker met je boekhouder hoe je dit boekhoudkundig kan verwerken. Anders kan het zijn dat de fiscus er bij een controle vanuit zal gaan dat je bepaalde inkomsten niet hebt aangegeven.  
  • Als je niets verkoopt, maar enkel een steunbijdrage vraagt, dan moet je geen vergunning aanvragen.
  •