Lage prijzen zijn funest voor een gezond rendement.
- Vind je je tarief te laag?
- Durf je je tarief niet verhogen?
- Vanwaar komt toch die vrees?
Dat verneem je in deze blog.
Waarom verandert een klant van kapper, leverancier, supermarkt…?
Bekijk eens volgend plaatje.
Het doet je nadenken over de trouw van je klanten.
Slechts 17% van je trouwe klanten overweegt een andere kapper wanneer u uw prijzen verhoogt.
Met andere woorden: als je je klanten in de watten legt met gratis extra aandacht hoef je helemaal niet bang te zijn dat ze van kapper wisselen.
Hoe komt het dan dat je toch zwetende handen hebt als je je pas verhoogd tarief moet aanrekenen?
Hoe komt het toch dat je nachten wakker ligt over de prijsverhoging die je wil doorvoeren?
De echte oorzaak ligt niet bij jezelf.
Die ligt bij je klant.
Je klant geeft je dit ongemakkelijke geovel.
Het is alsof hij je voortdurend influistert:
“Durf je prijs niet te verhogen, of is blijf achterwege!”
Dit is een spel die je klant graag speelt omdat hij het gevoel heeft macht over jou te hebben.
Daardoor kom jij onder druk te staan.
Geef nooit Korting, een hogere prijs is pure winst.
Jos Burgers verwoordt het heel mooi in zijn boek “Geef nooit Korting” en “Een hogere prijs is pure winst”:
“Hoe het ook zij, uw eigen klanten zijn hoogstwaarschijnlijk
de allerbelangrijkste oorzaak van uw angst voor hogere prijzen.
Nochtans blijkt uit allerlei onderzoeken steeds weer dat klanten de prijs vaak niet eens kennen, of deze niet belangrijk vinden.
Hoe komt het dan toch, dat dat niet het beeld is dat wij daarvan hebben?
Wel, heel eenvoudig omdat de klant steeds opnieuw over die prijs begint.
Dan ga je vanzelf denken dat de prijs voor klanten wel eens heel belangrijk zou kunnen zijn, terwijl dat niet zo is!
Maar dat is nu eenmaal de rol van de klant in het spel: aangeven dat hij iets duur vindt, al is het maar om te zien
of het niet goedkoper kan, of er niets van af kan.”
Maak voorgoed komaf met je angst om je tarief te verhogen.
- Wist u dat je helemaal niet angstig moet zijn om je prijzen te verhogen.
- Dat er manieren bestaan om met prijsdruk om te gaan?
- Besluit vanaf morgen je tarief aan te passen.
- Leer de techniek “MEEVEREN” aan, om de prijsverhoging zonder klamme handen aan te kondigen.
You can do it.
Wees trots op de prijzen die je voor uw producten en diensten vraagt.
Realiseer je hoe waardevol je bent voor jeklanten en laat je niet onder druk zetten door je klanten.
Als klanten zeggen dat je te duur bent, is dat niet aangenaam.
Maar het is pas echt een ramp als U dat zelf ook vindt en je daardoor niet de prijs vraagt die je waard bent!
(vrij naar Jos Burgers “Geef nooit Korting” en “Een hogere prijs is pure winst”)
Bekijk nog eventjes de video.
Het is de opstart video van de online training: TARIEFVERHOGING NU!